Za co Polacy pokochali “pierwszą wśród dam”? Premiera książki fenomenie Jolanty Kwaśniewskiej

Od 12 kwietnia na półkach największych księgarń stacjonarnych i internetowych jest już dostępna najnowsza książka Eryka Priebe “Pierwsza wśród dam – Jolanta Kwaśniewska”, wydana nakładem wydawnictwa BookEdit. Publikacja stanowi próbę przedstawienia medialnego wizerunku byłej prezydentowej, który na przestrzeni lat ewoluował i inspirował wiele Polek. Książka zawiera m.in. 20 wywiadów ze znanymi osobami, które miały okazję obserwować Jolantę Kwaśniewską na różnych etapach jej medialnej kariery. Swoimi spostrzeżeniami i wyjątkowymi wspomnieniami dzielą się m.in. Irena Santor, Daniel Olbrychski, Elżbieta Jaworowicz i Ryszard Kalisz.

Po blisko dwóch dekadach od wyprowadzki Jolanty Kwaśniewskiej z pałacu prezydenckiego reakcje społeczne wciąż dowodzą, że była ulubioną pierwszą damą Polaków. Jolanta Kwaśniewska budziła niemałe zainteresowanie zwłaszcza na przełomie wieków. Przedstawiona w książce “Pierwsza wśród dam – Jolanta Kwaśniewska” analiza archiwalnych materiałów prasowych, jak również zawartych wywiadów z osobistościami świata mediów, pozwala stworzyć kompletny obraz byłej first lady. Osoby otwartej na ludzi i gotowej do konfrontacji z mediami. Czy właśnie za to pokochali ją Polacy?

– W jednym z wywiadów, który przytaczam w mojej najnowszej książce, Jolanta Kwaśniewska przyznała, że z domu wyniosła przesłanie, że trzeba być po prostu przyzwoitym człowiekiem, bez względu na miejsce, okoliczności i czas. W moim przekonaniu to właśnie realna i bezinteresowna pomoc jest jednym z filarów jej wizerunku obecnego w zbiorowej pamięci Polaków. Dzięki swoim działaniom charytatywnym została okrzyknięta przez dziennikarzy „Matką Teresą z Warszawy”. Innym czynnikiem, który wpływał na jej pozytywny odbiór, była ponadprzeciętna kontaktowość. Nie da się oczywiście pominąć również charakterystycznego dla niej stylu, który media od początku wnikliwie analizowały, tworząc w oczach odbiorców swoistą ikonę mody. To tylko kilka z czynników wpływających na jej wizerunkowy sukces, które analizuję w mojej debiutanckiej książce. Czytelnikowi pozostawiam jednak otwartą przestrzeń do własnych wniosków, które może wyciągnąć m.in. na bazie lektury 20 wywiadów, pełnych nieopowiedzianych dotąd anegdot z udziałem niezapomnianej pierwszej damy – mówi Eryk Priebe, autor książki “Pierwsza wśród dam – Jolanta Kwaśniewska”.

W czym tkwi fenomen “pierwszej wśród dam”?

Książka “Pierwsza wśród dam – Jolanta Kwaśniewska” podzielona jest na dwie części. Pierwsza to próba odnalezienia źródła wizerunkowego sukcesu Kwaśniewskiej przy pomocy archiwalnych materiałów. W tej części autor przybliża czytelników do samego początku jej roli jako małżonki prezydenta, która dopiero z czasem nazywana była first lady. W ustaleniu oczekiwań społecznych względem pierwszych dam z pomocą przyszedł profesor Wiesław Godzić, który sam nazywany jest często “celebrytą wśród medioznawców”. Wspólnie z autorem pod analizę poddaje wpływ, jaki miała Jolanta Kwaśniewska na odbiór prezydentury swojego męża. Nie zabrakło tam również wspomnień odnoszących się do kultowych spotkań dyplomatycznych, czy popularnych stylizacji byłej pierwszej damy.

Na drugą część publikacji składa się 19 wywiadów, które Eryk Priebe przeprowadził ze znanymi osobami ze świata mediów, aby znaleźć odpowiedź na krótkie pytanie – za co wciąż kochamy Jolantę Kwaśniewską? Dobór osób nie był przypadkowy. Autorowi zależało, aby byli to ludzie, którzy na różnych etapach mieli okazję poznać, przyglądać się z bliskiej perspektywy Jolancie Kwaśniewskiej. Do grona wypowiadających się osób należą m.in.: Henryka Krzywonos, Irena Santor, Daniel Olbrychski, Agata Młynarska, Ryszard Kalisz, Tomasz Jacyków czy Andrzej Mleczko. Ta część to prawdziwa kopalnia wspomnień przybliżająca czytelnika do bardziej prywatnego wizerunku Jolanty Kwaśniewskiej.

– Książka powstała na kanwie mojej pracy magisterskiej o wizerunku Jolanty Kwaśniewskiej. Wnikliwa analiza źródeł, stanowiących bazę do zbadania fenomenu jej sukcesu, zachęciła mnie do jeszcze bardziej dokładnego zagłębienia się w temat. Mnogość ciekawych, niepublikowanych dotąd wątków, które “wyszły na jaw” podczas licznych rozmów na temat byłej first lady, utwierdziły mnie w przekonaniu, że jest to materiał warty pokazania szerszemu gronu odbiorców – dodał Eryk Priebe.

Patronami medialnymi książki wydanej w BookEdit są magazyny „Kobieta i Życie” oraz „Poznański Prestiż”, „Gazeta Senior”, telewizja TVS oraz portale: wirtualnapolska.pl i nieczytasz.pl. Eryk Priebe – w 2022 roku ukończył studia magisterskie w Collegium Da Vinci w Poznaniu, na kierunku – Marketing Internetowy. Jest autorem pracy naukowej dotyczącej wizerunku Krzysztofa Krawczyka wśród młodzieży, jak również fragmentu książki „Życie jak wino”, oficjalnej (auto)biografii Krzysztofa Krawczyka. Przeprowadził kilka wywiadów zarówno z Jolantą Kwaśniewską, jak i Krzysztofem Krawczykiem.

ZOBACZ TAKŻE:

Yes, she can, by żyło się nam lepiej