Dziecko z zespołem Aspergera a szkoła. Jak wspierać ucznia ze specjalnymi potrzebami

Zespół Aspergera to zaburzenie ze spektrum autyzmu, które w Polsce diagnozowane jest u 1 na 100 dzieci. Praca z uczniami z ZA często może stanowić dla nauczycieli dydaktyczne i wychowawcze wyzwanie.

Objawy zespołu Aspergera u ucznia

Pierwsze objawy autyzmu można zaobserwować już u bardzo małych dzieci.
Zaniepokoić może brak kontaktu wzrokowego, schematyczne zabawy czy długi czas nauki mówienia.

U dzieci w wieku wczesnoszkolnym możemy zaobserwować trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, obsesyjne zainteresowania, trudności z rozumieniu dowcipów czy sarkazmów. Dzieci z ZA często są naiwne, skupione na sobie, zdarza się, że źle reagują na dotyk i kontakt fizyczny z drugą osobą.

Zagrożenia

Dzieci z Aspergerem różnią się od zdrowych rówieśników.
Niestandardowy sposób zachowania, niepopularne wśród innych dzieci, obsesyjne hobby, mogą sprawić, że maluch stanie się obiektem kpin i prześladowań ze strony kolegów.

Odrzucenie, dokuczanie, a czasami nawet agresywne zachowania mogą prowadzić do kolejnych problemów, jeszcze większej izolacji, a także depresji.

Czego powinien być świadomy nauczyciel?

Pierwszym krokiem w pomocy dziecku z zespołem Aspergera jest zauważenie problemu i trafna diagnoza.

Pedagog, w którego klasie obecne jest dziecko z ZA, powinien być świadomy zachowań, które mogą się pojawiać i wiedzieć, jak na nie reagować.

Trudności społeczne

Ważnym problemem dziecka z ZA jest trudność w odnalezieniu się w grupie społecznej.
Dziecko nie odcina się od przyjaźni z rówieśnikami celowo. Chce współpracować w grupie i mieć kolegów, stanowi to jednak dla niego dużą trudność. Często nie rozumie działań i zabaw innych dzieci i nie potrafi się do nich dopasować.

Nauczyciel, żeby pomóc dziecku w nawiązywaniu relacji, powinien wspierać obie strony. Po pierwsze, tłumaczyć rówieśnikom sytuację dziecka z ZA i uświadamiać ich, że wiele z jego zachowań nie jest wyrazem braku przyjacielskich zamiarów, ale po prostu cechą zaburzenia. Pomoże to wzbudzać w dzieciach wyrozumiałość oraz empatię w związku z sytuacją ich kolegi.

Konieczna jest także praca z maluchem dotkniętym ZA.

Przede wszystkim należy pamiętać, że osoby z ZA mają problem ze zrozumieniem emocji innych ludzi.
Nie odczuwają ich w znany nam, empatyczny sposób. Są jednak w stanie pojąć na poziomie intelektualnym, że pewne czyny wywołują u innych konkretne reakcje, które to świadczą o odczuwanych w danej chwili emocjach.

Nauczenie się rozpoznawania ich i odpowiedniego reagowanie może być kluczowe dla budowania zdolności życia w społeczeństwie.

Rozpoznawanie i rozumienie emocji

Narzędziem, które umożliwia skuteczną pracę nad rozumieniem emocji, jest zestaw gier „Zgadnij co czuję?”.
Jest to pakiet aplikacji, łączących w sobie nauką z rozrywką. Sprawia to, że dzieci z chęcią podejmują się zawartych w nich zadań.
Zabawa z sympatycznymi bohaterami, którzy przedstawiają 4 podstawowe uczucia, jakimi są radość, smutek, złość i zaskoczenie, pozwalają w przyjemny sposób zaznajamiać się i w prawidłowy sposób rozumieć i reagować na emocje, zarówno własne, jak i innych ludzi.

Zestaw 8 gier sprawdza się w pracy zarówno z dziećmi mierzącymi się z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, jak i zupełnie zdrowymi. Otwiera więc pole do wspólnej zabawy i integracji.

Pakietu aplikacji można używać na urządzeniu Magiczny Dywan onEVO, czyli projektorze rozszerzonej rzeczywistości. Urządzenie to rzuca na podłogę obraz, z którym gracze mogą wchodzić w interakcję.

„Zgadnij co czuję?” to jeden z pakietów dostępnych w obszarze REV – czyli grupie aplikacji, służących rehabilitacji i rewalidacji dzieci.

Wiara w siebie

Dzieciom z zespołem Aspergera trudno jest odnaleźć się w świecie rówieśników i zbudować pewność siebie.

Warto zwracać uwagę na ich zdolności i talenty, szczególnie w obliczu innych dzieci.

Każde dziecko z ZA jest inne. Często mierzą się z podobnymi trudnościami, takimi jak niezdarność, słaba koordynacja ruchowa, brak umiejętności kreatywnego myślenia.

Mają jednak swoje niezwykłe i niepowtarzalne talenty, które warto celebrować i podkreślać.

Często bywają nimi zdolności matematyczne czy dobre rozumienie nauk ścisłych.
Pomagajmy im budować wiarę w siebie i własne możliwości, jednocześnie podkreślając ich umiejętności w oczach ich rówieśników.

ZOBACZ TAKŻE:

Osoba z ADHD? Spektrum autyzmu? Święta mogą być dla niej wyzwaniem

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło mat. prasowe. Prezentowany materiał nie stanowi porady o charakterze medycznym, ma wyłącznie charakter informacyjny i w rozumieniu obowiązujących przepisów nie może być traktowany jako specjalistyczna porada medyczna, forma diagnozy lub zalecenia w zakresie leczenia, ponadto nie może być podstawą do jakichkolwiek roszczeń. Materiał nie może zastępować specjalistycznych badań lekarskich ani profesjonalnego doradztwa medycznego. Przed zastosowaniem jakichkolwiek procedur należy skonsultować się z lekarzem.