Legenda komunikacji w Warszawie

Autobus Renault TN6 z 1933 roku trafił właśnie do Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie. To brat bliźniak warszawskich pojazdów marki Somua, które po stolicy jeździły pomiędzy 1928 a 1949 rokiem i były wyjątkowo eleganckimi pojazdami. To jeden z kilku zachowanych na świecie, a w Polsce to obecnie jeden z dwóch najstarszych przedwojennych autobusów. 

Autobusy marki Somua to legenda przedwojennej komunikacji. Uroczysta inauguracja linii A odbyła się 28 czerwca 1928 roku na placu Teatralnym w Warszawie. To były najbardziej eleganckie autobusy w historii  MZA. Pojazd miał niskowejściową platformę zamykaną łańcuszkiem. Na platformie znajdowało się stanowisko konduktora ubranego w płaszcz obszywany futrem oraz czapkę typu kepi. Do wnętrza autobusu prowadziły przesuwne dwuskrzydłowe, przeszklone drzwi. Wnętrze było wykończone drewnem, poręcze chromowane a siedzenia wyposażone w sprężyny i pokryte skórą naturalną.

W sumie do Warszawy trafiło 45 pojazdów marki Somua i Somua Six (specjalna wersja dla Warszawy z silnikiem sześciocylindrowym). Cztery z nich przetrwały wojnę, ale zostały wysłane na złom w 1949 roku.

Pozyskany autobus Renault SN6 to jeden z kilku zachowanych na świecie, przede wszystkim we Francji. W Polsce to obecnie jeden z dwóch najstarszych przedwojennych autobusów (w Krakowie znajduje się amerykański autobus z roku 1929). MZA na razie nie zdradza jakie ma plany wobec niezwykłego pojazdu. 

ZOBACZ TAKŻE:

Koło od niemieckiego czołgu znalezione nad Bałtykiem

Fot., źródło MZA Warszawa