Oszustwo na paczkę “za pobraniem”

Wielu kupujących zamawia produkty za pobraniem. Wierzy, że dzięki temu uniknie bycia oszukanym przez fałszywy sklep. Jak się okazuje, ta forma płatności wcale nie jest najbezpieczniejsza!

Oszustwo na paczkę “za pobraniem”

Firmy kurierskie już niejednokrotnie ostrzegały przed tą metodą wyłudzania pieniędzy. Niestety, w dalszym ciągu jest ona skuteczna. Polega na przesyłaniu niewielkich przedmiotów o niskiej wartości, np. plastikowe pierścionki, zabawki, a nawet ścinki papieru, przy jednoczesnym pobraniu nadmiernej kwoty do zapłacenia przez odbiorcę. Osoby, które zdecydują się przyjąć paczkę od nieznajomego nadawcy, ryzykują poniesienie kosztów w zakresie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.

Uważaj na nadawcę proxy.serviceinfo@gmail.com!

— W ostatnim czasie nasi klienci zgłosili nam podejrzanego nadawcę powiązanego z adresem proxy.serviceinfo@gmail.com. Przesyła on paczki za pobraniem, najczęściej w kwocie kilkuset złotych, chociaż niczego nie zamawiali. Po dokładniejszej analizie, udało nam się dowiedzieć, że po odebraniu tej paczki nadawca nie wyraża zgody na zwrot! W konsekwencji tego, zostajemy z nic niewartym przedmiotem, a nasz portfel jest chudszy o kilkaset złotych. Ta sprawa dotyczy nie tylko Polaków, bo można znaleźć informacje o podobnych sytuacjach również za granicą — informuje Elwira Charmuszko, młodszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa CyberRescue.

Uważaj, gdzie podajesz swoje dane!

Często formularze na fałszywych stronach wymagają od nas podania podstawowych danych, jak np. e-mail, numer telefonu, czy właśnie adres zamieszkania. To właśnie stąd oszuści mogą pozyskać wszystkie informacje, gdzie należy nadać przesyłkę. Oprócz tego, te informacje mogły wypłynąć w wyniku wycieków danych np. z portali sprzedażowych.

Co robić, jeśli przyjdzie paczka za pobraniem, której nie zamawialiśmy?

  • Zapytaj przewoźnika, kto jest nadawcą 
  • Poproś kuriera o możliwość otwarcia przesyłki przy nim. Prawo przewozowe nie zmusza go jednak do pozostania i spisania protokołu!
  • Nie rozpoznajesz nadawcy, a zaadresowana jest do Ciebie? Nie odbieraj jej!
  • Jeśli adresatem jest ktoś z Twojej rodziny – koniecznie skonsultuj z nim odbiór

ZOBACZ TAKZE:

Dzwoni PKO BP? Miej się na baczności!