Pierwsze tego typu wydawnictwo na świecie: Kryptopocztówki

 Poczta Polska we współpracy z Polskim Radiem wprowadziła na rynek unikalne Kryptopocztówki. Do projektu każdej z nich wykorzystano motywy pocztowe należące do zbiorów Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu. Graficzną oprawę uzupełniają fragmenty patriotycznych utworów Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza i Michała Kleofasa Ogińskiego. Muzyczne kartki NFT to pierwsze tego typu wydawnictwo na świecie dostępne w limitowanej liczbie 4 tysięcy egzemplarzy.

Pionierska odsłona projektu to kontynuacja cyfrowej rewolucji Poczty Polskiej. Pod koniec 2022 roku Spółka zaprezentowała Pierwsze Polskie Kryptoznaczki w czterech unikalnych wariantach, nawiązujących do tradycyjnych walorów emisji „Polska w Kosmosie”.

Inspiracją do stworzenia digitalowych kartek były pocztówki dźwiękowe, stanowiące odmianę płyty gramofonowej produkowanej w Polsce i krajach bloku socjalistycznego od początku lat 60. do początku lat 80. XX wieku.

– W ubiegłym roku z przyjemnością dołączyliśmy do elitarnego grona poczt, wprowadzając Kryptoznaczki, co stanowi przełom w dziedzinie filatelistyki i jest dowodem na rozwój technologiczny naszej Firmy. Wydanie Kryptoznaczków traktujemy jako innowacyjny element promocji zbierania walorów, zwłaszcza wśród osób preferujących bardziej nowoczesne formy rozrywki. Dzięki rozwijającemu się cyfrowemu kolekcjonerstwu, wraz z coraz większą liczbą codziennych zadań wykonywanych na smartfonach, możemy zastępować tradycyjne klasery. Przykładamy dużą wagę do przyciągania młodszych klientów, którzy interesują się najnowszymi trendami technologicznymi. Ogromne zainteresowanie naszym projektem potwierdza, że podejście to jest właściwym kierunkiem zmian – podkreśla Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej.

Kryptopocztówki projektu artystki Agnieszki Sancewicz

W grafice pierwszego tokena kartki wykorzystano drzeworyt wg obrazu Timoleona Marie Lobrichona, 1883 r. „List noworoczny”. Podkład muzyczny to fragment utworu Mieczysława Karłowicza – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową, cz. I Marsz w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Dzieło muzyczne powstało podczas studiów kompozytora w Berlinie i należy do jego wczesnych dzieł. Skomponował ją, mając zaledwie 21 lat. Odznacza się dużą finezją oraz melodyjnością i do dziś jest jednym z najchętniej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza.

Projekt drugiego tokena kartki zawiera drzeworyt, który odwzorowuje obraz Bertholda Woltzego pt. „W okienku urzędu pocztowego” pochodzący z 1884 r. W podkładzie muzycznym znajduje się fragment Poloneza A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina w opracowaniu Grzegorza Fitelberga na orkiestrę, w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Polonez ten, ze względu na uroczysty charakter, nazywany jest często Wojskowym. Początek utworu jest sygnałem Programu I Polskiego Radia. Podczas kampanii wrześniowej Polskie Radio codziennie nadawało tę kompozycję, będącą symbolem narodowego protestu oraz mobilizacji Polaków.

W grafice trzeciego tokena kartki wykorzystano drzeworyt C. Linsenmayera z rysunkiem o nazwie „Przyjazd syna w Wigilię Bożego Narodzenia” autorstwa Carla J. Arnolda, który stworzony został w latach 1886–1887. Podkład muzyczny prezentuje fragment Poloneza a-moll „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego w opracowaniu Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją Włodzimierza Kamirskiego. To jeden z najbardziej znanych polonezów, często otwierających bale studniówkowe, chętnie wykorzystywany w filmach, min. „Popiele i diamencie” Andrzeja Wajdy.

W grafice czwartego tokena kartki umieszczono drzeworyt Franciszka Kostrzewskiego z 1870 r. pt. „List z pola bitwy”. Podkład muzyczny zawiera fragment I części Koncertu f-moll op. 21 na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Jest to jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina – dzieło młodzieńcze, inspirowane uczuciem do Konstancji Gładkowskiej. Prawykonanie koncertu odbyło się w marcu 1830 r. i było pierwszym, prawdziwie wielkim koncertem Chopina, który osiem miesięcy później opuścił Polskę na zawsze.

Podkłady muzyczne kartek NFT zostały zaproponowane przez Polskie Radio. Każda z czterech Kryptopocztówek została wprowadzona do sprzedaży w liczbie 1000 sztuk. Cała seria cyfrowej kolekcji w pakiecie gwarantuje te same numery ID. Możliwy jest również zakup pojedynczych sztuk lub całego pakietu czterech.

Autorzy projektu: Agnieszka Sancewicz i Roch Stefaniak Autor rozwiązania technicznego: Dariusz Tyszka

O Pierwszym Polskim Kryptoznaczku

Cyfrowa rewolucja w filatelistyce. Poczta Polska prezentuje pierwszy Kryptoznaczek