Już 28 lat Warszawa ma metro!

7 kwietnia 1995 życie w stolicy Polski zupełnie zmieniło się. Tego dnia, dokładnie 28 lat temu w samo południe uroczyście otwarto pierwszą linię metra. Dla mieszkańców warszawskiego Ursynowa codzienne dojazdy do centrum stolicy zmieniły się nieodwracalnie. Choć należy zauważyć, że ćwierć wieku temu otwarto jedynie fragment I linii metra z Kabat do stacji Politechnika.

Historia budowy warszawskiego metra jest bardzo długa. Jak czytamy w książce „Sto lat warszawskiego metra. Od pomysłu do realizacji”, pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Warszawie pojawiły się już w 1918 roku. Jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto w 1925 roku. Dwa lata później zatwierdzono plany i rozpoczęto badania geologiczne. Kryzys z początku lat 30. XX wieku spowodował zastopowanie tych działań. W 1938 roku Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które zaktualizowało plany oraz rozpoczęto budowę. Druga Wojna Światowa po raz kolejny zatrzymała budowę metra w stolicy. Zaraz po wojnie chciano kontynuować budowę według przedwojennych planów, ale szybko te pomysły porzucono. Po zmianach ustrojowych planowanie rozpoczęto od początku. Nowy pomysły z początku lat 50. dotyczyły budowy podziemnej komunikacji zbiorowej. Wzorowane na metrze moskiewskim powstały plany budowy w Warszawie metra głębokiego. Wydrążono pierwsze tunele na warszawskiej Pradze. Jednak w 1957 roku prace definitywnie przerwano.

Ponownie prace nad budową warszawskiego metra rozpoczęto w połowie lat 70. W 1982 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o ich realizacji. Oficjalnie 15 kwietnia 1983 roku zainaugurowano konstrukcję wbicie stalowego pala. Budowa oczywiście napotkała problemy spowodowane transformacją gospodarczą w 1989 roku. Pierwszy 11-kilometrowy odcinek ze stacji Kabaty do stacji Politechnika otwarto po 12 latach budowy 7 kwietnia 1985 roku. Dokończenie pierwszej linii metra trwało kolejne 13 lat. 25 października 2008 budowa pierwszej linii metra została zakończona.
Budowa drugiej linii metra choć z problemami postępuje zdecydowanie szybciej. Umowę na realizację centralnego fragmentu podpisano w 2009 roku. Dwa lata później budowę rozpoczęto, a ukończono rok po planowanym zakończeniu, w 2014 roku. Pierwsze pociągi pojechały II linią metra 8 marca 2015 roku. Kolejne stacje zostały otwarte w 2019 roku po praskiej stronie Wisły oraz na wiosnę 2020 roku na Woli. Na kolejne przedłużenie linii M2 musieliśmy czekać 2 lata. Na początku lata pociągły dotarły do stacji Bemowo zlokalizowanej koło dzielnicowego ratusza, a na jesieni pierwszy pociąg z pasażerami dojechał do stacji Bródno. To ostatnia stacja we wschodniej części drugiej linii metra. 

Ze względu na przeciągajcie się procedury administracyjne dotyczące ostatniego zachodniego odcinka drugiej linii metra prace budowlane na Bemowie nie rozpoczęły się zgodnie z planem i zamiast otwarcia ostatnich stacji w 2023 roku dopiero w tym roku rozpoczęto prace budowlane. Stacje Lazurowa, Chrzanów oraz Karolin powinny zostać otwarte w 2026 roku. 

Ważnym wydarzeniem w 2023 roku było też zakończenie eksploatacji części pociągów najstarszego typu, serii 81  i rozpoczęcie przekazywania ich do Kijowa. 

Rozpoczęto także prace planistyczne mające na celu określenie trasy przebiegu kolejnych linii metra. Zgodnie z przyjętymi założeniami do 2050 roku w Warszawie miałyby powstać linie M3 (z Dw. Wschodniego przez Siekierki na Mokotów), M4 (Tarchomin z Wilanowem), M5 (Gocławek z Ursusem). 

Obecnie metro w Warszawie ma 41,5 kilometrów długości i składa się z 39 stacji. W 2021 roku z warszawskiej kolei podziemnej skorzystało 180 milionów pasażerów. A w rekordowym roku (2019) przed pandemią koronawirusa było to aż 241 milionów. 

ZOBACZ TAKŻE:

Kolejne nietypowe odkrycie na budowie metra