Jak przygotować smartfona do sprzedaży lub naprawy? O tych rzeczach musisz pamiętać

Ponad 70 proc. z nas jest skłonna sprzedać swój poprzedni smartfon. Badania pokazują jednak, że ostatecznie robi to tylko 14 proc. osób. Trzymamy sprzęt w domach, m.in. dlatego, że nie wiemy, w jaki sposób odpowiednio przygotować go do sprzedaży lub naprawy, a także, gdzie się z nim udać. Czas by rozwiać wszystkie wątpliwości i dać smartfonom drugie życie. Jak więc usunąć dane, by te nie wpadły w niepowołane ręce? Kiedy można je odzyskać? Na te i inne pytania odpowiada ekspert iMad, autoryzowanego serwisu marki Apple.

Dane rynkowe jasno pokazują, że nie zawsze ufamy punktom, które skupują sprzęt elektroniczny. 41 proc. osób boi się, że dane z ich urządzenia nie zostaną poprawnie i trwale usunięte. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób właściwie zabezpieczyć dane przed sprzedażą sprzętu lub jego przekazaniem w nowe ręce.
Zanim sprzedasz urządzenie – usuń dane

Zazwyczaj, aby usunąć dane, wystarczy w smartfonie wybrać opcję „wyzeruj iPhone’a” (w przypadku iOS) lub „Przywróć ustawienia fabryczne/zresetuj ustawienia” (w Androidzie). Taki reset pozwala na skasowanie wszystkich plików i dokumentów, które znajdowały się na smartfonie. Można skorzystać z takiego rozwiązania nie tylko podczas sprzedaży urządzenia, ale także w przypadku zainfekowania sprzętu przez złośliwe oprogramowanie lub wystąpienia problemów z ustawieniami systemowymi.

Przed naprawą sprzętu – zrób kopię zapasową danych

Wykonując diagnostykę i naprawy, serwisy autoryzowane zawsze działają zgodnie z wytycznymi producentów. Konieczność przywrócenia sprzętu do ustawień fabrycznych również zależy od tych procedur. W urządzeniach Apple przy naprawach ekspresowych, które serwis wykonuje od ręki w godzinę, przywrócenie ustawień fabrycznych nie jest koniecznie.

– W takich sytuacjach ponowne instalowanie aplikacji i konfigurowanie ustawień zajęłoby więcej czasu niż sam pobyt smartfona w serwisie. Jednocześnie, gdy telefon jest zablokowany kodem, pracownik w żaden sposób nie jest w stanie złamać zabezpieczenia, więc klient może być spokojny o zawartość swojego urządzenia. Autoryzowane serwisy Apple zapewniają pełne bezpieczeństwo – wyjaśnia Mateusz Kukla, ekspert iMad.

W przypadku urządzeń z systemem Android przywrócenie ustawień fabrycznych jest zwykle konieczne dla przeprowadzenia testów diagnostycznych urządzenia. W takiej sytuacji dane są trwale usuwane. Bez względu na to, z urządzenia jakiego producenta korzystamy, jeśli mamy problem, aby samodzielnie zgrać potrzebne kontakty, wiadomości czy zdjęcia – warto skorzystać z pomocy profesjonalistów.

– Jeśli przeszkodą w zgraniu danych jest niesprawny wyświetlacz – w urządzeniach Apple serwis podłącza sprawny komponent. W ten sposób może wprowadzić kod blokady (bez odblokowania nie ma możliwości zgrania danych na komputer). Jeśli nie działa łączność z komputerem – dane trzeba zgrać do chmury lub w inne miejsce – bezprzewodowo – tłumaczy ekspert.

Gdyby na urządzeniu z jakiegoś powodu pozostały dane – korzystając z usług punktów autoryzowanych – możemy być spokojni o ich bezpieczeństwo.

– Jeśli podczas naprawy wymieniamy nośnik danych lub cały smartfon, a urządzenie uruchamia się – przywracamy ustawienia fabryczne. W innej sytuacji, gdy nie mamy takiej możliwości w serwisie, wadliwe podzespoły wysyłamy do magazynu producenta, gdzie są formatowane i niszczone – tłumaczy ekspert iMad.

Aby nie martwić się o zgrywanie danych przed sprzedażą lub naprawą urządzenia – należy zadbać o prawidłowy backup, czyli wykonywanie kopii zapasowej.

– W przypadku iPhone’ów, dzięki włączonej funkcji Backup w iCloud, kopia zapasowa jest automatycznie przesłana do iCloud, gdy urządzenie jest podłączone do zasilania i sieci Wi-Fi. Warto również zawsze mieć włączone zabezpieczenia – blokadę ekranu i hasło systemowe w iPhone oraz szyfrowanie danych FileVault w urządzeniach Mac.

ZOBACZ TAKŻE:

Kilka minut korzystania z Internetu – 6 tysięcy złotych, 14 wykonanych połączeń – 1900 złotych. Jak korzystać ze smartfona za granicą, by nie narazić się na koszty