Różowy październik na słodko

Trwa różowy październik, czyli miesiąc świadomości raka piersi. Choć z każdym rokiem mówi się o tym coraz więcej, to skala problemu jest wciąż zatrważająca. Jest to najczęściej występujący nowotwór złośliwy wśród kobiet. W tym roku w promocję profilaktyki raka piersi włączył się producent słodyczy reklamowych – Slodkie. Sprawdźmy, co wspólnego mają czekolada i kampanie promujące profilaktykę.

Stanowi ok. 23% wszystkich zachorowań nowotworowych, a także jest przyczyną aż 14% zgonów. Mowa o raku piersi, najczęściej występującym nowotworze złośliwym u kobiet. Przez wzgląd na brak objawów w jego początkowym okresie wiele pacjentek nie wie, że są chore. Lekarze jednak jasno podkreślają, że wcześnie wykryty jest uleczalny, dlatego tak istotna jest regularna kontrola. Badania kliniczne wykazały, że w grupie kobiet w wieku 50–69 lat (czyli wśród osób bardziej narażonych na chorobę), które wykonywały badania mammograficzne co rok lub co dwa lata, umieralność zmniejszyła się aż o 25–30%. Choć tematy samobadania piersi czy nieodpłatnej mammografii są często na naszych językach, to wciąż zbyt wiele kobiet otrzymuje diagnozę za późno. 

Popularyzacji wiedzy i profilaktyki z zakresu raka piersi pomaga tzw. różowy październik, czyli miesiąc świadomości. W tym czasie realizowanych jest szereg kampanii wspierających walkę z nowotworem złośliwym. Jednym z działań są szkolenia z zakresu samobadania piersi, co stanowi pierwszy krok w diagnozie choroby.

Profilaktyka na słodko

Edukować, wpływać na postawy, wspierać – takie zadania stoją dziś przed wieloma z nas, którzy chcą zaradzić ciążącemu w Polsce i na świecie problemowi raka piersi. Jak wskazują eksperci, świadomość choroby wciąż jest zbyt mała. Możliwości docierania z wiedzą jest dziś całe mnóstwo, a w październikowe kampanie chętnie angażują się zarówno osoby prywatne, jak i firmy czy organizacje. O tym, jak aktywnie włączyć się w promocję profilaktyki, mówi Anna Garmada, CEO firmy Slodkie:

Jako firma, która wysoko w swoich wartościach stawia sobie odpowiedzialność i zdrowie, postanowiliśmy aktywnie włączyć się w tegoroczne obchody różowego października. Zdajemy sobie sprawę, że wciąż warto wkładać wiele starań zarówno w edukację z zakresu profilaktyki czy leczenia, jak i w promocję właściwych postaw. Chcemy dać to, co mamy w swojej firmie najlepsze, czyli nasze słodkości, które na okazję różowego października przygotowaliśmy w formie czekoladowej, rubinowej wstążki, międzynarodowego symbolu walki z rakiem piersi – komentuje Anna Garmada, Prezes Zarządu Slodkie.

Wstążki ruby od firmy Slodkie już wkrótce otrzymają uczestnicy szkoleń realizowanych przez Fundację W Związku Z Rakiem. Organizacja powstała w 2015 roku z inicjatywy Przemysława Miszczaka, który – dostrzegając problemy raka piersi w swojej własnej rodzinie – postanowił nie pozostawać biernym. Dziś funkcję Prezesa Fundacji pełni Magdalena Jarecka.

Zawsze chciałam angażować się w coś, co niesie za sobą szczytną ideę. Historia Przemka Miszczaka niezwykle mnie poruszyła. Powód, dla którego miała powstać Fundacja, był dla mnie oczywisty, szczególnie, że i mojej rodziny nie ominął nieproszony rak. W Fundacji działamy bardzo aktywnie. Organizujemy zbiórki dla osób dotkniętych chorobą, dbamy o swoich podopiecznych jak o członków własnej rodziny, kierując się maksymą: Wszyscy tak naprawdę jesteśmy «w związku z rakiem» – chorując lub kogoś chorującego znając – komentuje Magdalena Jarecka, Prezes Fundacji W Związku Z Rakiem.

Październik i listopad to miesiące świadomości kolejno: raka piersi oraz raka jąder. Fundacja W Związku Z Rakiem prowadzi szereg szkoleń o charakterze profilaktycznym, które wpisują się w działania w zakresie Europejskiego Kodeksu Walki Z Rakiem. Szkolenia współprowadzą prelegenci, którzy są ekspertami z zakresu m.in. psychoonkologii, dietetyki, a nawet trenerzy oddechu. Spotkania odbywają się w placówkach służby społecznej, jak i w szkołach. Marka Slodkie przekaże czekoladowe wstążki na potrzeby październikowych szkoleń. Pierwsze z nich zaplanowane jest w pierwszym tygodniu października w siedzibie Wrocławskiego MOPS-u. Fundacja podkreśla, że planuje również cykl warsztatów dla pacjentów hematoonkologicznych w salach na terenie Wrocławia (m.in. warsztaty kulinarne, relaksacji, joga śmiechu).

ZOBACZ TAKŻE:

Coraz więcej Polaków skarży się na pogorszenie zdrowia psychicznego. Brakuje lekarzy, a publiczna opieka psychiatryczna jest niedofinansowana

Fot., źródło mat. prasowe