Chcesz złożyć reklamację po wakacjach? Przeczytaj koniecznie!

Wakacje za nami! Nie wszyscy będą jednak je miło wspominać. Wielu konsumentów doświadczyło trudności np. z opóźnionym lub odwołanym lotem, wynajmem auta, rezerwacją pokoju hotelowego, czy z biurem podróży… Odpowiedzią na to może być Twoja reklamacja. Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw! 

Statystyki za okres wakacyjny w 2021

Co roku do ECK, działającego przy UOKiK, wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową. 

  • W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września otrzymaliśmy 

  632 zgłoszenia na wakacyjne problemy. 

  • W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej

– odnotowaliśmy 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo).  

Za tymi liczbami kryją się nieudane wakacje, na które konsumenci czekali cały rok. 

Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia dotyczyła:

  • sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
  • wynajmu noclegów – 96  zgłoszeń,
  • wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń,
  • usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.

Często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż  dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem – spędziliśmy na infolinii parę godzin – płacąc za to krocie! 

W ramach kampanii w mediach społecznościowych „Akcja #WakacyjnaReklamacja” – Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK pragnie zachęcić podróżnych, którym zmarnowano urlop – do wysłania reklamacji! 

Jak napisać reklamację? 

Przygotowaliśmy ją dla Ciebie! Przykładowe wzory znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/ 

Czy moje roszczenie jest zasadne? 

Zadzwoń i się upewnij! Infolinia ECK działa od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-14:00 pod numerem: 22 55 60 600 (koszt zgodnie z taryfą operatora).

Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji? 

Sprawdź to na stronie! Informacje znajdziesz na stronie ECK w części „Twoje prawa”: https://konsument.gov.pl/ 

Ile mam czasu na wysłanie reklamacji?

  • Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.  
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni.
  • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie. 
  • Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni – reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
  • Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące. 
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).

Gdzie mogę się zwrócić po pomoc? 

Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W przypadku problemów z przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, po bezpłatną pomoc możesz zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w kraju, w którym mieszkasz. 

Kontakt do ECK Polska: 

Problem z polskim przedsiębiorcą: