Jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Wybór odpowiednich opon może mieć znaczący wpływ na poziom emisji spalin podczas jazdy. Uwzględnienie różnic w cechach, materiałach i odpowiedzialności producenta za środowisko naturalne może pomóc obniżyć emisję dwutlenku węgla podczas zakupu nowych opon.

Firma Nokian Tyres od dziesięcioleci jest pionierem w dziedzinie odpowiedzialnej produkcji opon. Wybór właściwych opon może pomóc w obniżeniu emisji spalin i zużycia paliwa przez pojazd. Najbardziej bezpośredni wpływ mają różnice w oporach toczenia, które oznaczają energię traconą podczas ruchu opony. Im niższy jest opór toczenia, tym mniejsza jest utrata energii i mniejsze jest zapotrzebowanie na paliwo. Większa oszczędność paliwa ma pozytywny wpływ na ślad węglowy kierowcy dzięki mniejszej emisji CO2. W przypadku pojazdów elektrycznych mniejszy opór toczenia przekłada się na większy zasięg jazdy.

„Opór toczenia ma ogromny wpływ na zużycie paliwa. Opony klasy A w unijnym systemie etykietowania opon z prawidłowym ciśnieniem mogą zaoszczędzić nawet pół litra paliwa na 100 kilometrów w porównaniu z oponami o najniższych parametrach” – mówi Matti Morri, kierownik ds. technicznej obsługi klienta w Nokian Tyres.

Unijny system etykietowania opon ułatwia porównywanie różnic w efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i zewnętrznym hałasie toczenia. Ponad 90 procent produktów Nokian Tyres reprezentuje najwyższe klasyfikacje w zakresie oporów toczenia.

Ekonomiczna jazda pomaga wydłużyć żywotność opon

Przyjęcie ekonomicznego stylu jazdy odgrywa równie ważną rolę w zmniejszaniu wpływu jazdy na środowisko naturalne. Unikanie jazdy na biegu jałowym, wykorzystywanie przerwy w pracy silnika, przewidywanie ruchu drogowego i wstępne rozgrzewanie pojazdu w niskich temperaturach może obniżyć zużycie paliwa nawet o 20%. Równie ważne jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach.

„Ekonomiczny styl jazdy pozwala na dłuższe użytkowanie opon. Pieniądze wydane na opony i regularne dbanie o samochód zwrócą się, ponieważ zużycie paliwa będzie minimalne” – mówi Morri.

W kierunku bardziej ekologicznej przyszłości

Kiedy rozważa się całkowity wpływ opony na klimat, ważne jest, aby porównać różnice w odpowiedzialności za środowisko poszczególnych producentów.

„Znaczna część naszej produkcji jest zasilana energią odnawialną. Panele słoneczne wytwarzają energię elektryczną dla naszych magazynów w Nokii, w Finlandii, a także dla naszego nowego centrum testowego w Hiszpanii” – mówi Teemu Soini, menedżer ds. projektowania materiałów w Nokian Tyres.

Nokian Tyres ma długą historię odpowiedzialnej produkcji opon, a firma jest pionierem w rezygnacji ze stosowania szkodliwych olejów wysokoaromatycznych. Najnowszą innowacją Nokian Tyres jest opona koncepcyjna Green Step, która charakteryzuje się ambitnym projektem, w którym 93% materiałów pochodzi z recyklingu lub jest odnawialnych.

Stare opony stają się nowymi oponami

Według najnowszych badań, na całym świecie wyrzuca się rocznie aż miliard opon. Co dzieje się z oponami po zakończeniu ich cyklu życia?

„W Europie wskaźnik recyklingu zużytej opony jest bardzo wysoki. Materiały gumowe można oddzielić i przetworzyć na nowe opony. Metalowe wzmocnienia również mogą być ponownie wykorzystane do produkcji opon lub do użytku w innych gałęziach przemysłu” – mówi Teemu Soini.

Nokian Tyres przetwarza również wszystkie pozostałości gumy z produkcji opon, dzięki czemu w zakładach produkcyjnych nie powstają żadne odpady gumowe.

Materiały odnawialne pomagają w walce z globalnym ociepleniem

Oprócz materiałów pochodzących z recyklingu, do produkcji opon wykorzystuje się także wiele materiałów odnawialnych. Materiał odnawialny pochodzi z zasobów naturalnych, takich jak drzewa lub rośliny. Materiały odnawialne są naturalną częścią obiegu węgla i nie przyczyniają się do ogólnego efektu cieplarnianego.

„Odnawialny kauczuk naturalny pozyskiwany z drzew kauczukowych jest kluczowym składnikiem w produkcji opon. Prowadzimy również badania mające na celu znalezienie odnawialnych alternatyw dla sadzy i kauczuków syntetycznych” – mówi Teemu Soini.

Soini i Morri zgadzają się, że walka ze zmianami klimatu wymaga szerokiej i innowacyjnej współpracy między różnymi branżami.

„Stale odkrywamy nowe formy współpracy i obiegu. Na przykład produkty uboczne przemysłu leśnego i celulozowego mogą być przetwarzane na materiały do produkcji opon” – podkreśla Teemu Soini.

Krótki przewodnik po odpowiedzialnym kupowaniu opon

– Przed zakupem nowych opon porównaj opory toczenia i inne kluczowe cechy. Unijny system etykietowania opon ułatwia ich porównywanie.

– Dowiedz się, w jaki sposób producenci opon ponoszą odpowiedzialność za środowisko naturalne.

– Przyjmij ekonomiczny styl jazdy. Unikaj jazdy na biegu jałowym, korzystaj z hamowania silnikiem, przewiduj ruch uliczny i wstępnie rozgrzewaj pojazd w niskich temperaturach.

– Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj i dbaj o ciśnienie w oponach. Zbyt niskie ciśnienie skraca żywotność opony.

– Stare opony należy poddawać recyklingowi zgodnie z lokalnymi przepisami dotyczącymi recyklingu. Fot., źródło mat. prasowe

WieleLiter.pl