Jak pielęgnować siwe włosy

Za proces siwienia może być odpowiedzialna genetyka, na którą nie mamy wpływu. Jednak siwienie może też wynikać z procesu starzenia się organizmu. Zapas pigmentu wraz z upływem czasu wyczerpuje się na zawsze, a w efekcie włosy stają się siwe.

Proces siwienia włosów jest powiązany z funkcjonowaniem komórek macierzystych melanocytów, które są odpowiedzialne za produkcję pigmentu w mieszkach włosowych. Wraz z upływem czasu zapas pigmentu może się “wyczerpać na zawsze”, wówczas włosy stają się siwe. Jest to naturalna cecha procesu jakim jest siwienie, skorelowana z chronologicznym starzeniem się włosów.

Proces starzenia się włosów można także zaobserwować w formie zmian samej średnicy i właściwości strukturalnych włosa. Kosmyki dotknięte upływem czasu są mniej podatne na rozciąganie i zginanie. Mają także zmniejszoną elastycznością. Na utratę gęstości włosów oddziałują także w dużym stopniu zmiany hormonalne zachodzące wraz z wiekiem w organizmie.

– Siwe włosy różnią się również strukturą, są mniej przyjemne mogą wydawać się bardziej sztywne lub szorstkie. Jednak są zdecydowanie słabsze niż włosy z pigmentem i bardziej podatne na uszkodzenia zarówno chemiczne jak i mechaniczne. Należy o nie szczególnie dbać, używając odpowiednich masek i odżywek. Siwe włosy wymagają więcej pielęgnacji i uwagi niż włosy z pigmentem. Częstym zjawiskiem towarzyszącym siwym włosom jest zdecydowanie mniejsza aktywność gruczołów łojowych, co nie zapewnia im odpowiedniego biofilmu. Warto więc pamiętać również o stosowaniu regularnym odżywek bez spłukiwania, które nie tylko nadają pięknego połysku, ale jednocześnie zapewniają prawidłową elastyczność łodygi włosa – wyjaśnia Anna Mackojć z Instytutu Trychologii.

Aby opóźnić proces siwienie lub kiedy już występuje powinniśmy suplementować PABA (kwas p-aminobenzoesowy lub para-aminobenzoesowy) potocznie nazywany witaminą B 10. Który jest wykorzystywany do tworzenia się kwasu foliowego. Pozyskujemy go z wołowiny, wieprzowiny, cielęciny, podrobów,, a także jajek i jogurtów czy drożdży. Ważna jest również miedź, która odgrywa istotną rolę w procesach melanogenezy. Należy jednak z nią postępować ostrożnie ponieważ można szybko przedawkować. Znajduje się ona w orzechach nerkowca, bananach, nasionach słonecznika, brokułach. W diecie należy również uwzględnić witaminy z grupy B szczególnie B12. Ponieważ jej niedobór może działać na wzrost homocysteiny. Jej nadmiar może podnosić poziom nadtlenku wodoru, którego wysoki poziom powoduje zwiększenie enzymu oksydazy ksantynowej co przekłada się na odbarwienie się włosów. Ważny jest również kwas foliowy występujący w ciecierzycy, białej fasoli i awokado oraz siarka znajdująca się w cebuli, czosnku, rzodkwi, rzepie czy rzeżusze.

Współczesna trychologia daje nam wiele możliwości, aby spowolnić proces starzenia się włosów przez ich aktywną stymulację i głęboką regenerację. Duże znaczenie dla kondycji naszych włosów w wieku dojrzałym mają także zdrowe nawyki, dobra dieta oraz higieniczny tryb życia.

Jeśli mamy siwe włosy warto wybierać szampony, które pomogą nam zachować naturalny, srebrny kolor kosmyków. Szukajmy szamponów, które skutecznie pomogą nam zarówno zadbać o ich kondycję, jak również utrwalą odcień siwizny i zneutralizują żółknięcie keratyny.

ZOBACZ TAKŻE:

Jak przygotować włosy do wizyty w saunie

Fot. ma charakter poglądowy. 

WieleLiter.pl