Powstała naukowa gra komputerowa o dawnym systemie wodociągowym Grudziądza

Darmowa, strategiczna gra komputerowa „Waterworks!” opowiada o dawnym systemie doprowadzania wody do Grudziądza. Powstała na bazie wyników badań historyczno-archeologicznych prowadzonych przez dr. Wacława Kulczykowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego.

Gracz jest odpowiedzialny za zaopatrzenie średniowiecznego miasta w wodę i musi wykorzystać swoje umiejętności, aby zadbać o to, by w każdym domu była wystarczająca ilość wody. Jego zadaniem jest zatrudniane nosiwodów, rozbudowa sieci wodociągów, rozwijanie technologii i stosowanie nowych wynalazków.

Autorem gry jest Mateusz „scriptwelder” Sokalszczuk. Powstała ona we współpracy z dr. Wacławem Kulczykowskim z Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, który prowadził badania historyczno-archeologiczne w Grudziądzu. Sfinansowało ją Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

– Zależało nam, żeby dotrzeć do jak najszerszej grupy wiekowej. Treści są przygotowane pod kątem osób uczących się w szkołach średnich i starszych – powiedział PAP dr Kulczykowski. Dodał, że gra adresowana jest zarówno do pasjonatów lokalnej historii, jak i fanów gier tego typu z całego świata, bo została przygotowana również w wersji anglojęzycznej. „W ten sposób promujemy Grudziądz i polską naukę również na arenie międzynarodowej” – dodał.

Akcja gry rozpoczyna się w średniowieczu, krótko po powstaniu miasta w XIII w. i kończy się wraz z nastaniem XIX w., kiedy powstały nowoczesne wodociągi i kanalizacja. Gra podzielona jest na kilka etapów, ściśle związanych z historią wody i wodociągów w Grudziądzu.

Prace nad grą trwały około roku. Bazą merytoryczną dla gry były dane uzyskane w czasie zbierania informacji przez dr. Kulczykowskiego do jego pracy doktorskiej na temat obiektów hydrotechnicznych w Grudziądzu i okolicach. Naukowiec wykonał kwerendę archiwalną również w oparciu o zagraniczne archiwa (m.in. szwedzkie i niemieckie), a potem przeprowadził badania terenowe z wykorzystaniem metod nieinwazyjnych: skanera trójwymiarowego i georadaru.

Kulczykowski zaznaczył, że nie jest potrzebna żadna wiedza historyczna, aby grać. Przeciwnie – jej uczestnicy uzyskają wiedzę o historii miasta.

Twórcy gry zastrzegają, że niezbędne było wprowadzenie w grze uproszczeń, które mają pomóc w zachowaniu równowagi między „grywalnością” a nauką i rzeczywistym obrazem dawnego miasta.

Jest to druga darmowa i internetowa gra tego typu, która została przygotowana we współpracy Wacława Kulczykowskiego i Mateusza Sokalszczuka. W 2015 r. stworzyli grę „Excavate!” bazująca na badaniach wykopaliskowych prowadzonych na terenie zniszczonego, XVII-wiecznego cmentarza ewangelickiego w Nowym Monasterzysku.

Gra „Waterworks!” dostępna jest w wersji polskiej i angielskiej.

Fot. scriptwelder.itch.io/waterworks. Źródło PAP – Nauka w Polsce /Szymon Zdziebłowski