Dlaczego warto jeść figi?

Figi to owoce drzewa nazywanego figowcem pospolitym, drzewem figowym lub figą pospolitą. Pochodzą z Azji i krajów śródziemnomorskich, suszone goszczą u nas od lat, ale coraz częściej w polskich sklepach pojawiają się także te świeże. Cieszą się popularnością ze względu na swój smak oraz cenne wartości odżywcze: wykazują działanie prozdrowotne, np. wspomagają proces trawienia, regulują pracę układu krwionośnego oraz wpływają na obniżanie poziomu cholesterolu LDL. Którą postać fig wybrać?

Reklama

Figi świeże są zdecydowanie mniej kaloryczne (74 kcal/100 g) w porównaniu z ich suszoną wersją (249 kcal/100 g). Jednak na korzyść fig suszonych przemawia to, że są bogatsze w składniki prozdrowotne. Stanowią bardzo dobre źródło fosforu i wapnia (100 g fig zawiera tyle samo wapnia co szklanka mleka – 162 mg) – ich spożywanie pozytywnie wpływa na stan kości i zapobiega występowaniu osteoporozy. Garść suszonych fig może więc z powodzeniem zastąpić dzienną porcję mleka wszystkim tym, którzy unikają nabiału. Wysoka zawartość potasu (680 mg/100 g) wpływa na obniżenie ciśnienia krwi, a magnes – na prawidłowe działanie układu nerwowego. Włączenie fig do codziennej diety zaleca się również osobom zmagającym się z problemami hormonalnymi, bo zawarty w nich cynk wspomaga pracę układu hormonalnego.

Źródło błonnika

Owoce figowca zawierają spore ilości węglowodanów i błonnika. Dzięki dużej zawartości tego ostatniego składnika (10 g/100 g – najwięcej spośród wszystkich suszonych owoców) wspomagają trawienie oraz zapobiegają występowaniu zaparć. Na powierzchni owoców często pojawia się charakterystyczny biały nalot, jednak nie jest to objaw zepsucia, tylko naturalne zjawisko: osad wytworzony z naturalnego cukru i związany z wysoką zawartością węglowodanów. Jeśli pojawia się na świeżych owocach, to znak, że są one dojrzałe i nadają się do spożycia.

Zarówno świeże, jak i suszone figi zawierają wiele witamin, z których najważniejsze to witamina A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy), witaminy C, E i K.

Wartości odżywcze świeżych i suszonych fig (w 100 g)

  Figi świeże Figi suszone
Wartość energetyczna 74 kcal 249 kcal
Białko ogółem 0,75 g 3,30 g
Tłuszcz 0,30 g 0,93 g
Węglowodany 19,18 g 63,87 g
Błonnik 2,9 g 9,8 g
Wapń 35 mg 162 mg
Magnez 17 mg 68 mg
Fosfor 14 mg 67 mg
Potas 232 mg 680 mg
Cynk 0,15 mg 0,55 mg
Witamina C 2 mg 1,2 mg
Witamina A 142 IU 10 IU
Witamina B1 0,060 mg 0,085 mg
Witamina B2 0,050 mg 0,082 mg
Witamina B3 0,400 mg 0,619 mg
Witamina B6 0,113 mg 0,106 mg
Kwas foliowy 6 µg 9 µg
Witamina E 0,11 mg 0,35 mg
Witamina K

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Warzywa mało znane i zapomniane. Znasz je?

 

Figi – niezależnie od postaci – to doskonały składnik diety. Idealnie komponują się zarówno z daniami na słodko, jak i z sałatkami i serami, dlatego warto pamiętać o nich podczas codziennych zakupów i starać się dodawać je do potraw jak najczęściej.

Fot., źródło akademiadobregosmaku.sggw.pl

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *