News nie tylko dla lizusów – dziś świętujemy „Dzień Szefa”

W kalendarzu świąt nietypowych pod datą 16 października pojawia się “Dzień Szefa”. To chwila, kiedy przełożeni mogą spodziewać się kartek z podziękowaniami czy kubków z napisem “Najlepszy szef na świecie”. Zanim pobiegniecie do sklepu kupić odpowiednie podarunki, przypominamy, że ten dzień jest w Polsce raczej mało popularny. ;-)

Dzień Szefa pojawił się w Stanach Zjednoczonych w 1962 roku za sprawą sekretarki Patricii Haroski, sekretarki z firmy ubezpieczeniowej w Illinois. Data była nieprzypadkowa. Otóż był to dzień urodzin ojca Amerykanki, który jednocześnie był jej… szefem. Kobieta stwierdziła, że ten dzień pozwoli pracownikom wyrazić uznanie dla swoich zwierzchników, ale bez narażania się na kpiny, że są lizusami.

A jakie są nasze relacje z szefami?

Relacje z szefami stanowią jeden z czynników, które silnie wpływają na nasze zadowolenie z codziennej pracy. Znany stereotyp mówi, że Polacy lubią narzekać na przełożonych. A jednak badania Pracuj.pl pokazują, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. I choć przełożonym do ideału wciąż jeszcze trochę brakuje – coraz częściej budują oni partnerskie relacje z podwładnymi.

Wysokość pensji – to najważniejszy czynnik decydujący o wyborze pracy przez polskich specjalistów, przepytanych przez Pracuj.pl w ramach badania „Specjaliści 2018”. Bardzo duży wpływ na decyzje zawodowe mają też kwestie „miękkie”, m.in. dobra atmosfera w zespole, poczucie bycia docenionym i jasna ścieżka rozwoju. O ile na wysokość wynagrodzenia menedżerowie nie zawsze mają wpływ, o tyle to właśnie oni w największym stopniu kreują poczucie własnej wartości podwładnych i jakość relacji w zespołach.

– Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie ona utrzymuje największe talenty na dłużej. Spośród osób badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Specjaliści 2018”, które nie chcą zmieniać swojej pracy, 60% jako powód wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53% dobrą atmosferę w zespole. A to właśnie te aspekty życia firmy kreują szefowie poprzez swoje działania. Przełożeni powinni swoimi działaniami potwierdzać najważniejsze wyróżniki firmy, które decydują o jej wyborze przez kandydatów do pracy– mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl.

Według raportu „Pensja, zadania, szef”, już pod koniec 2017 roku aż 93% specjalistów twierdziło, że dobrze dogaduje się ze swoimi przełożonymi. 8 na 10 uważało, że ma z ich strony wsparcie w realizacji codziennych obowiązków. Co więcej, aż 9 na 10 badanych czuło się swobodnie w towarzystwie swoich szefów. Bezpośrednie stosunki częściej deklarują osoby, które zarabiają więcej. Można przypuszczać, że zajmują one wyższe stanowiska albo mają dłuższe doświadczenie, co pozwala na większą swobodę w kontaktach z przełożonymi.

Polacy coraz częściej postrzegają swoje relacje z przełożonymi pozytywnie. Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami w Polsce to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich, tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy – tłumaczy Łukasz Marciniak, ekspert Pracuj.pl, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.

Jak zauważają eksperci, na pozytywny obraz stosunków z kadrą menedżerską i innymi pracownikami ma wpływ otwarta współpraca, brak toksycznej rywalizacji, lojalność, poczucie równego traktowania, nienaruszanie godności, wsparcie oraz zaufanie wobec zespołu, co przekłada się na samodzielność w działaniu pracownika. Oczywiście, sposób budowy relacji z kadrami powinien być dostosowywany zawsze do typu i specyfiki organizacji, ale kluczowe wartości poszukiwane przez pracowników pozostają takie same.

Polacy o dress code w pracy. Od garsonki po trampki

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło mat. prasowe