Słynny obraz Rembrandta na wystawie w Łazienkach Królewskich

Arcydzieło sztuki krajobrazowej Rembrandta, jedno z najcenniejszych dzieł sztuki europejskiej w polskich kolekcjach – „Krajobraz z dobrym Samarytaninem” – ze zbiorów książąt Czartoryskich można zobaczyć w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Podczas majówki wstęp do Pałacu na wyspie, gdzie prezentowane jest to arcydzieło jest darmowy lub kosztuje symboliczną złotówkę.

Obraz powstał w 1638 roku. Jego tematy nawiązują do przypowieści o dobrym Samarytaninie z Ewangelii św. Łukasza. Nie jest wierną ilustracją biblijnej historii, lecz jej interpretacją, ściśle związaną z przedstawionym krajobrazem. Krajobraz, na którym rozgrywa się scena  złożony z różnych elementów, zarówno lokalnych (niderlandzkie równiny, wiatraki, kamienny most, budynki gospodarcze na skraju lasu), jak i egzotycznych (góry, orientalne miasto z kopulami, palma w prześwicie drogi) – jest zakorzeniony w tradycji XVI-wiecznego flamandzkiego malarstwa pejzażowego. Sceneria przedstawia się jako wielki theatrum mundi  teatr świata, w którym rozgrywa się ponadczasowa tragedia ludzkiego życia. Postacie przedstawione na obrazach nie są po prostu postaciami z biblijnej przypowieści, ale także integralną częścią krajobrazu.

Grupa masywnych dębów na pierwszym planie dzieli kompozycję na dwie nieproporcjonalne części. Szerokie równiny rozciągają się po lewej stronie, zamknięte  w oddali  wzgórzami i orientalnymi budynkami miasta. Prawdopodobnie jest to biblijne Jerycho, którego ściany są ustawione w rzędzie holenderskich wiatraków. Na równinach, jasno oświetlonych silnym światłem słonecznym, przeświecających przez chmury kołysane przez wiatr, można dostrzec małe postacie ludzi pracujących na polach, rybaka w pracy, zwierzęta – konie i krowy, a także ruiny wieża.

Po prawej stronie znajduje się ciemna ściana lasu na skraju którego biegnie droga prowadząca do doliny w kierunku kamiennego mostu na rzece. Na drodze podróżuje bogaty mężczyzna w powozie ciągniętym przez cztery białe konie; na zakręcie drogi są dwie małe postacie – prawdopodobnie sylwetki kapłana i lewity. Za drogą wśród drzew widać struktury tawerny. Po prawej stronie, pod dębami, stoi myśliwy z pistoletem skierowanym w górę, prawdopodobnie polujący na ptaki, w towarzystwie chłopca. Po lewej stronie drogi, w pobliżu lasu, stoi para elegancko ubranych ludzi zamrożonych w uścisku i  jak się wydaje – przerażonych  być może będąc świadkiem ataku na podróżnika.

Po prawej stronie, w rogu obrazu, na pierwszym planie Samarytanin trzyma półnagiego, rannego mężczyznę, siedzącego na koniu, którego głowę owiniętą turbanem można dostrzec nad głową konia. Ranni i Samarytańczycy łączą się, tworząc pozornie jedną postać – symbol wyrażający istotę współczucia.

Próbowano interpretować „Krajobraz z dobrym Samarytaninem” w kategoriach symbolicznych, np. jako odniesienie do duszy chrześcijańskiej, która musi przemierzać świat pełen grzechu i pokusy, aby osiągnąć wieczne zbawienie.

Obraz można oglądać do 5 maja w Pałacu na wyspie. 1-3 maja obowiązuje wstęp wolny, a 4-5 maja bilet kosztuje symboliczną złotówkę. Więcej informacji znajdziecie na stronie Łazienek Królewskich.

ZOBACZ TAKŻE:

Magiczny świat stworzony rękami siedmiolatki