Święta, święta i po świętach… Jak teraz zgubić zbędne kilogramy?

Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że zdrowy styl życia jest fajny, a nie straszny. Kluczem do sukcesu jest bowiem wyrobienie prawidłowych nawyków żywieniowych i utrzymanie ich. Przestrzeganie kilku prostych zasad, które przedstawiamy poniżej zapewni sukces. Wypracowane zmiany utrzymują się bardzo długo, bez efektu jo-jo. 

Reklama

Oto te zasady:

* Regularne spożywanie posiłków

Spożywanie posiłków o stałych porach (najlepiej 4-5 posiłków w ciągu dnia) sprzyja utrzymaniu metabolizmu na stałym poziomie. Ważne! Badania naukowe wskazują także, że istotne jest tempo jedzenia. Niestety, jedzenie w biegu sprzyja pojawieniu się dodatkowych, niechcianych kilogramów. Warto zadbać o odpowiednie warunki w czasie spożywania posiłku. Powiedzenie, że pośpiech to zły doradca sprawdza się również w tym przypadku.

* Włączenie do diety niskoprzetworzonych, niskokalorycznych produktów – głównie warzyw i owoców

W każdym z 4-5 posiłków w ciągu dnia rolę pierwszoplanową powinny odgrywać warzywa i owoce. Śmiało korzystajcie z gotowych, umytych sałat, a także z warzyw i owoców mrożonych, które mogą Wam ułatwić zwiększenie spożycia warzyw i owoców bez spędzania długich godzin w kuchni. Badania naukowe pokazują, iż mrożenie, to bezpieczny sposób utrwalania żywności. Proces ten pozwala zachować w jak najmniej zmienionym stopniu składniki odżywcze zawarte w danym produkcie, a także walory smakowe. Mrożone warzywa i owoce są zbierane w szczycie sezonu, w momencie, gdy są najlepsze. Dzięki takim działaniom zachowują smak, kolor, a zawartość witamin jest porównywalna. Mrożone owoce możemy dodawać do koktajli, owsianek i podwieczorków. Z warzyw możemy zrobić turboszybką zupę, dodać do zapiekanki lub podać jako część obiadu. Pamiętajcie, że warzywa są niskokaloryczne, więc w surowej i gotowanej formie możecie je spożywać praktycznie bez ograniczeń.

* Wypijanie odpowiedniej ilości wody

Bardzo ważna rzecz, o której często zapominamy. Zimą zwykle pijemy jej dużo mniej, ale na to także mamy sposób – jeżeli sama woda niekoniecznie wam odpowiada to świetną alternatywą może być np. napar imbirowy – rozgrzewa, wspomaga odporność, no i usprawnia przemianę materii.

* Włączenie do diety produktów z pełnego ziarna

W walce z nadmierną masą ciała doskonale sprawdzi się wprowadzenie pełnoziarnistych produktów. Jasne pieczywo, makaron czy ryż warto zastąpić odpowiednikami z pełnego ziarna. W ten sposób dostarczymy sobie nie tylko więcej cennych składników mineralnych i witamin, ale także większe ilości błonnika pokarmowego. Błonnik pełni istotną funkcję – m.in. reguluje perystaltykę jelit, czy zmniejsza uczucie głodu. Wiele badań naukowych pokazuje, że jest on dzięki temu korzystny w walce z nadmierną masa ciała.

* Ograniczenie produktów tłustych, smażonych, słodkich i słonych przekąsek

Wybierajmy, jedzmy i kupujmy świadomie. Warto ograniczyć smażenie, na rzecz pieczenia, gotowania na parze czy duszenia, a słone i słodkie przekąski zastąpić np. orzechami, nasionami czy pestkami. W ten sposób dostarczamy sobie więcej cennych składników odżywczych.

* Zwiększenie aktywności fizycznej

Wiosna to doskonały moment, by wstać z kanapy i ruszyć na spalanie zbędnych kilogramów. Sport to zdrowie. Wiele zalet, żadnej wady. Dostarczamy sobie w ten sposób sporą dawkę endorfin, kształtujemy sylwetkę, “oczyszczamy” umysł, a przede wszystkim spalamy kalorie.

Dieta+ aktywność fizyczna = sukces

* Dbanie o odpowiednio długi i dobrej jakości sen.

Zły sen jest jednym z najsilniejszych czynników ryzyka dla przybierania na masie ciała. Przeznaczmy na sen minimum 6 godzin – organizm potrzebuje bowiem regeneracji. Dbajmy o nasze zdrowie!

Pamiętajmy, dieta cud nie istnieje. Istnieje za to wiele ułatwień i dobrych produktów, które na co dzień mogą ułatwić nam życie i prowadzenie zdrowego stylu życia. Czytajcie etykiety, gotujcie i uczcie się. Powodzenia w trwaniu w dobrych nawykach w 2019 roku!

mgr Patrycja Pietraszek – dietetyk Fundacji Szkoła na Widelcu/Materiały prasowe Hortex

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *