Alkohol – polskie mity, rytuały i stereotypy

Któż z nas nie słyszał opowieści o zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu w efekcie picia soku jabłkowego czy kefiru. Albo całkowicie fałszywego mitu o tym, że kobiety podczas ciąży mogą, od czasu do czasu, pić wino dla zdrowia.

Reklama

Alkohol jest obecny w życiu Polaków – jest ważną częścią naszej tradycji i rytuałów – to jeden z wniosków raportu  “Czego Polacy o alkoholu nie wiedzą”, którego autorzy badali wiedzę, zachowania i postawy wobec alkoholu i jego konsumpcji. Łączymy go z uroczystościami okolicznościowymi czy rodzinnymi, ale też okazjami takimi, jak: randka, czy też uroczysta kolacja z bliską osobą. W kulturze polskiej postrzegany jest jako środek do potwierdzania więzi, zaufania i bliskich relacji. Alkoholowi towarzyszy też wiele mitów i stereotypów. Któż z nas nie słyszał opowieści o zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu w efekcie picia soku jabłkowego czy kefiru. Albo całkowicie fałszywego mitu o tym, że kobiety podczas ciąży mogą, od czasu do czasu, pić wino dla zdrowia.

Wynikający z naszego badania rezultat – niektórzy potrafią znaleźć alkohol w soku jabłkowym oznacza, że nie mamy realnej wiedzy o alkoholu i jego zawartości. Czerpiemy tę wiedzę z powiedzonek i obiegowych wyobrażeń – podkreśla dr hab. Jacek Wasilewski, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.

Nasza akceptacja spożywania alkoholu różni się wyraźnie w zależności od rodzaju napoju. Najbardziej akceptowalnym trunkiem jest piwo (zwłaszcza w przypadku typowych okazji towarzyskich, jak spotkanie ze znajomymi, wyjście na koncert, imprezę, czy oglądanie meczu) oraz wino (spożywane podczas spotkań, zarówno tych romantycznych, jak i biznesowych). Co ciekawe respondenci wskazali, że oba te napoje pije się również w samotności. Zupełnie inne znaczenie w kulturze picia Polaków ma
wódka.

To, co jest związane z silnym rytuałem i więziami, wymaga wódki. Piwo do wesela nam nie pasuje, a picie “za zdrowie” winem sprawia, że magia toastu wydaje się słabsza i jest lekko służbowa. Moc alkoholu wiąże się w naszej kulturze z siłą więzi i ze szczerością intencji – dodaje dr hab. Jacek Wasilewski.

Alkohol – Polaków pięć sposobów na spożywanie

Badanie pokazało też kilka zupełnie zaskakujących wyników – jednym z nich są “fałszywi abstynenci”. 7% badanych deklaruje, że nigdy nie pije alkoholu, jednak więcej niż co piąty z nich przyznaje się do picia napojów zawierających alkohol (najczęściej piwa i wina). W ramach badania pytano też Polaków o motywacje do spożywania alkoholu, okazje i częstotliwość picia. Na tej podstawie populację polskich konsumentów podzielono na 5 segmentów: tradycjonalistów, konformistów, hedonistów, lękliwych oraz rozrywkowych. 

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Całość znajdziecie tutaj.

Reklama

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *