90 lat na niebie

Dziś mija dokładnie 90 lat od utworzenia Polskich Linii Lotniczych LOT. 28 grudnia 1928 roku z połączenia trzech działających na polskich terenach towarzystw lotniczych, Aerolot, Aero i Śląskiego Towarzystwa Lotniczego powstały Linie Lotnicze LOT.

Nowe towarzystwo lotnicze rozpoczęło działalność 1 stycznia 1929 roku, a we flocie znajdowało się 21 samolotów, 15 Junkesrów F13 mogących pomieścić 2 członków załogi i 4 pasażerów oraz 6 Fokkerów F.VIIa/1m mogących pomieścić 2 członków załogi i 8 pasażerów. Samoloty latały na 6 trasach krajowych i jednej międzynarodowej (do Wiednia).

Przez 90 lat LOT przeistaczał się wielokrotnie. Po II Wojnie Światowej działalność linii wznowiono już 1 kwietnia 1945 roku na trasie okrężnej Warszawa-Łódź-Kraków-Rzeszów-Lublin-Warszawa, a w maju uruchomiono połączenie międzynarodowe na trasie Warszawa – Berlin. Pierwszymi samolotami były otrzymane amerykańskie Douglasy DC-3 oraz ich radzieckie odpowiedniki Lisunowy Li-2. Obecną nazwę Polskie Linie Lotnicze LOT spółka zyskała 8 sierpnia 1946 roku.

Miliony pasażerów LOT-u

Obecnie we flocie LOT znajduje się prawie 80 samolotów, w tym 11 samolotów szerokokadłubowych Boeing 787 Dreamliner z czego 3 w powiększonej wersji 787-9. Obecnie LOT lata do blisko 100 polskich i zagranicznych portów lotniczych, a wspomniane maszyny szerokokadłubowe na transach międzykontynentalnych (np. do Los Angeles, Tokio czy Singapuru). W 2017 roku z usług firmy skorzystało 6,8 mln pasażerów. W tym roku, do połowy listopada z LOTu skorzystało już ponad 8 mln pasażerów. Dla porównania w latach 30 ubiegłego wieku pasażerów było prawie 100 razy mniej, nieco ponad 90 tysięcy rocznie.

Z okazji 90. rocznicy powstania LOT zdecydował się jeden ze swoich samolotów pomalować w sposób przypominający malowanie samolotów LOT kilkadziesiąt lat temu. Dzięki temu Embraer E175 o numerze rejestracyjnym SP-LIM odróżnia się od wszystkich innych maszyn latającym w naszej narodowej linii. I choć na malowanie „lotowskich” samolotów nie można raczej narzekać, to ten jeden samolot może podobać się szczególnie.

Kolejnym powodem do radości było otrzymanie przez LOT kilka dni nagrody dla „Najlepszej Linii w Europie Wschodniej” przyznawanej przez magazyn Global Traveler.

Na głównym zdjęciu znajduje się Embraer E175 o numerze rejestracyjnym SP-LIE, który kilka lat temu latał dla LOT w bardzo podobnym malowaniu jak nowy Embraer E175 SP-LIM.

ZOBACZ TEŻ:

Sto samolotów nad głową – jeden za drugim